Csipőfájdalom

A csípőfájdalom tünetei, okai és kezelési lehetőségei

A csípőfájdalom alaposan megnehezítheti a mindennapokat, a kezeletlen probléma pedig akár súlyos szövődmények kialakulásához is vezethet. Milyen betegségek okozhatnak csípőfájdalmat, és melyek a leghatékonyabb kezelési módszerek a panaszok megszüntetéséhez? Alábbi cikkünkben részletesen válaszolunk!

Milyen tünetekkel járhat a csípőfájdalom?

• Elülső csípőfájdalom
  • Oldalsó csípőfájdalom
  • Hátsó csípőfájdalom
  • Lágyéktáji csípőfájdalom
  • Csípőfájdalom kisugárzása a végtagokba
  • Mozgáskorlátozottság

A csípőfájdalom okai

Nézzük, mi állhat a csípőtáji fájdalom hátterében:

Csípőkopás (csípőartrózis)

Sajnos idővel az ízületeink még a legnagyobb odafigyelés ellenére is kopásnak indulnak. A csípőízületi kopás (coxarthrosis) két különböző formáját különböztetjük meg: létezik elsődleges, illetve másodlagos kopás is.

Elsődleges kopás esetén a konkrét kiváltó okot nem mindig ismerjük, azonban nagy valószínűséggel az öregedési folyamatok okoznak gondot – például a sejtek öregedése és a porcsejtek szerves állományának csökkenése, továbbá a porcszövet nagyobb mennyiségű vízvesztése.

Amikor másodlagos csípőkopásról beszélünk, akkor a csípőízületi betegséget már könnyen azonosíthatjuk. Az adott csípőbetegség akár gyermekkorból vagy felnőttkorból is származhat, amelynek pontos típusára röntgenfelvétel készítésével és további szűrővizsgálatok segítségével deríthetünk fényt.

Csípőízületi gyulladás

A csípőízületi gyulladás gyerekeket, fiatalokat és időseket egyaránt érinthet. Általában megfázás, felső légúti betegség vagy egyéb, lázzal járó megbetegedés következtében alakul ki. A csípőfájdalom fekvéskor bal vagy jobb oldali csípőcsont fájdalom formájában is jelentkezhet, mozgás hatására pedig felerősödhet. A felső légúti betegségek közül a tüszős mandulagyulladás az, aminek gyakran szövődménye lehet ízületi gyulladás (streptococcus utóbetegség). Az ízületi gyulladás túlterheltségből vagy asszimetrikus terhelésből (pl.: végtaghossz különbség, gerincferdülés) fakadóan is megjelenhet.

Tünetei között a csípőtáji fájdalom és a csípőből lábba sugárzó fájdalom, illetve a nehézkes járás és a sántítás is megtalálható. Ha az előbb említett panaszok 2-3 napnál tovább tartanak, érdemes azonnal orvoshoz fordulni, hiszen kezelés hiányában porckopás és egyéb súlyos szövődmények is kialakulhatnak.

Csípőízületi gyulladás

Ízületi vápa rostgyűrű szakadása

Az ízületi vápa csontos-porcos határa a labrum, egy szövet, amely a csípőcsont megfelelő helyen tartásáért és a csípőízület párnázottságáért felelős. A csípőízületi rostgyűrű olyan tevékenységek végzése közben szakadhat el, amelyek a csípő gyakori, akár szüntelen forgatását igénylik. A vápa szakadását a csípő kattogása egyértelműen jelzi, amelyet ágyéki vagy csípőízületi fájdalom kísérhet.

Sportolók és nehéz fizikai munkát végzők körében gyakori eset, de akár egyetlen rossz mozdulat is előidézheti az ízületi vápa szakadását vagy sérülését. Ha az előbb említett tünetek jelentkeznek, célszerű minél hamarabb gyógytornászhoz fordulni, aki a sérült vápa kezelésében és az izomgyengeség helyreállításában is segítséget nyújthat.

A csípő ütközéses szindrómája (femur acetabulum)

Csípőízület ütközéses szindrómája

A betegség legjellemzőbb tünete az elülső csípő fájdalma. A problémát a csípő alaktani elváltozása okozza, amelynek következtében mozgás közben a combcsont nyaka beleütközik a csípőízület vápájának szélébe, peremébe. Az esetek többségében egy korábbi, diagnosztizálatlan csípőprobléma miatt csökken az ízületi rés nagysága, és végül ez vezet a csípőízület ütközéses (FAI) szindrómájához.

Ahogyan a csípőbetegségek nagy részénél, úgy itt is a csípőfájdalom jelenti az első kellemetlen tünetet. A fájdalom terhelés vagy hajolás hatására fokozódik, amely a kocsiból történő ki- és beszállás, illetve a tárgyakért történő lehajlás közben is tapasztalható. Sajnos a betegség akár évekig is tünetmentes lehet, ezért a legjobb döntés, ha évente legalább egyszer ellátogatunk a gyógytornászhoz, hogy még időben megelőzhető legyen a járás vagy éppen ülés közben is érezhető fájdalom.

Izom- vagy szalaghúzódás

A monoton, ismétlődő mozdulatsorokat igénylő sportok vagy munkakörök egyaránt szüntelenül terhelik az izmokat és az ínhüvelyeket, illetve a szalagokat is. A folyamatos terhelés pedig izom- vagy szalaghúzódást idézhet elő. és a szövetek begyulladhatnak, majd idővel merevvé is válhatnak.

Az izmok vagy szalagok húzódása erős oldalsó csípőfájdalommal járhat, és csökkenti a csípő mozgástartományát. Szerencsére a panaszok néhány napnyi pihenést követően önmaguktól elmúlnak, azonban ha 1-2 hét után sem enyhülnek, akkor reumatológus vagy gyógytornász segítségét szükséges kérni a derék– és csípőfájdalom megszüntetéséhez.

Túlterhelés

Végül következzen a talán leggyakoribb oka a csípőfájdalomnak. Akár fizikai munkát végzünk, vagy rendszeresen sportolunk, a csípő izmainak és izületeinek terhelése miatt sokkal nagyobb eséllyel tapasztalhatunk fájdalmat. Az izmoknak és az ízületeknek egyaránt kellő időre van szükségük a regenerálódáshoz, azonban ha nem pihenünk eleget, annak könnyen túlterhelés lehet a vége. A munka vagy sportolás előtti bemelegítés, majd az azt követő nyújtás elengedhetetlen a csípőpanaszok megelőzéséhez.

Edzés nagy súlyokkal

A csípőfájdalom kezelése

• Pihenés. Ha a csípőpanaszok az elmúlt napokban vagy hetekben kezdődtek, első lépésként a terhelés csökkentése és a csípő pihentetése jelentheti a megoldást. Igyekezzünk minél kevesebbet hajolgatni, és használjunk izomlazító krémeket is a terület hűsítésére és a görcsös, feszült izmok ellazítására. Ha néhány napnyi pihenés hatására sem múlnak el a panaszok, mindenképpen forduljunk orvoshoz vagy gyógytornászhoz, hiszen minden bizonnyal többről van szó, mint egy átlagos izom- vagy szalaghúzódásról.
Csípőfájdalom kezelése
  • Gyógytorna. A csípőfájdalom torna segítségével nem csak remekül enyhíthető, de akár meg is előzhető. A közhiedelemmel ellentétben a gyógytorna azok számára is ajánlott, akik ugyan még nem küzdenek fájdalommal, de a csípőjük folyamatos terhelés alatt áll a mindennapi munkavégzés vagy sportolás miatt. Először a gyógytornász megismeri a panaszokat, majd alaposan megvizsgálja a testet, és kidolgozza az egyénre szabott kezelési tervet. A csípőtorna során a csípő körüli izmok erősítésére és nyújtására kerül a hangsúly, a jótékony hatása pedig már az első kezelés alkalmával érezhető.
  • Manuálterápia. Amíg a gyógytorna a páciens aktív részvételét, tehát a gyakorlatok kivitelezését igényli, addig a manuálterápia során a manuálterapeuta speciális, kézzel végzett fogásokat alkalmaz a csípőfájdalom enyhítése érdekében. Akár elsődleges vagy másodlagos csípőarthrosisról beszélünk, vagy éppen a Piriformis-szindróma okoz kellemetlen panaszokat, a manuálterápia elsőrangú választás a csípőtáji fájdalom kezeléséhez.

Legyen szó kisebb vagy nagyobb mértékű csípőfájdalomról, ha a pihenés nem segít, mindenképpen profi segítséget szükséges igénybe venni. Első körben részletes vizsgálatok következnek, majd a kezelési terv elkészítése után kezdődhet is a személyre szabott terápia. MozgásKlinikánkon rögtön az első alkalommal hozzálátunk a kezeléshez, így a panaszaid azonnal enyhülhetnek, és nem kell napokat vagy heteket várnod a terápia kezdetéig.

“Fáj a csípőm, mit tegyek?”

Jelentkezz bátran konzultációra, és szakképzett gyógytornász és manuálterapeuta csapatunkkal segítünk a csípőfájdalom gyors megszüntetésében!